Noget af det, der gør unge og stræbsomme advokatfuldmægtige mest nervøse er udsigten til den første tur i retssalen, hvor de selv skal føre sagen. Det at procedere er en særlig kunst. Mange har sikkert hentet deres forbilleder i de mange amerikanske TV-krimier, hvor den succesfulde advokat fremlægger sagen i retssalen og gennem sin enestående procedure enten får den anklagede dømt til livstid eller får ham eller hende frikendt. Men virkeligheden i danske retssale er lidt mere afdæmpet – alligevel er der nerver på for den unge advokat, der for første gang selv skal køre sagen igennem enten som anklager eller forsvarer.
Hvad skal du tænke på, inden du møder op? Her er nogle ting, som det er en god idé at have styr på – ud over sagens akter og det, du vil sige, naturligvis.
Noget af det, der er vigtigt, er at have en livline klar til kontoret, hvis du skulle få brug for at få noget uddybet. Så kan du have brug for din smartphone i pausen, og for at beskytte den godt, bør du have et flot og passende mobilcover, så du er sikker på, at mobilen er i orden, når du skal bruge den. Et mobilcover fra Holdit.com opfylder formålet på bedste vis, og du kan få et mobilcover i netop det design og materiale, som du ønsker. Med et flot mobilcover kan du føle dig tryg og ved, at din smartphone fungerer, når du skal bruge den.
Smartphonen er din livline tilbage til kontoret, så det er vigtigt, at den virker, når den skal.
Det er også vigtigt, at du er pænt klædt på og har en overbevisende udstråling. En påklædning som advokat vil ofte være af høj kvalitet og ret neutral, sådan at man udstråler klasse uden at være prangende. Det er også vigtigt i retssalen: Du skal virke seriøs overfor dommeren og eventuelle nævninger, og det gør du bedst ved at være velklædt i businesstøj.
Gå derfor hen til byens bedste forretning med herre- eller dametøj og find noget, der passer ind til den stil, du ønsker at bære. De dygtige ekspedienter kan rådgive dig om, hvad der klæder dig, så du ikke får købt noget, der falder ved siden af.
Derudover er det helt banalt vigtigt, at du kender din klient. Vedkommende er ikke bare en sag – han eller hun er også et menneske, hvis livsforhold i øvrigt spiller ind på, hvorfor vedkommende er endt i den situation, som vedkommende er. Sæt dig derfor godt ind i din klients baggrund, så du kan drage de ting ind i din procedure, der kan være vigtige for sagens udfald.